ХРИШЋАНСКА АНТИКА

СЛИКАРСТВО

Од већине досад познатих гробница само је пет било живописано, и свакако су припадале богатијем слоју. Једна код Моста младости уништена је приликом градње пута. Била је засведена полуобличастим сводом, са само једним осликаним зидом. Захваљујући сачуваном цртежу знамо да су у доњим зонама била представљена три стилизована дрвета и лоза, циборијум са кандилом, ромб са унакрсним црвено - белим пољима, затим монограмски крст, звезде и зракасти лукови. Стилизовану декорацију ове гробнице данас је тешко одгонетнути.

Фреска из уништене ранохришћанске гробнице у Јагодин-мали

О трима гробницама немамо никакве податаке осим да су биле живописане.

Ранохришћанска гробница у Јагодин-мали, фреске на западном зиду

У целости је очувана једино фреско декорација гробнице у дворишту Дома за средњошколску омладину. Поред четири стојеће фигуре светитеља, биљних преплета, птица, овде затичемо и Христов монограм у венцу од палминог лишћа, са апокалиптичним словима алфа и омега.

Ранохришћанска гробница у Јагодин-мали, фреске на северном зиду

Хризмон указује на Христово присуство, а зове се и Константинов знак, јер га је Константин ставио на лабарум (заставу) под којим је победио свог противника Максенција – Hoc signo vinces (Овим знаком ћеш победити). Апокалиптична слова алфа и омега симболишу у Христосу почетак и крај свега, док је палмин венац награда за победу.

Ранохришћанска гробница у Јагодин-мали, свод

Можда није случајно што Христов монограм затичемо у Константиновом родном граду, само после неколико деценија од признавања хришћанства.

Као и хришћанска религија после признања, нарочито од 380 године када је Солунским Едиктом хришћанство проглашено за једину веру у Царству, и сама хришћанска уметност ширила се великом брзином, захватајући пространу територију Илирика и град Ниш. Сачувана гробница с фигуративним представама наводи на закључак да је уметник могао наћи узор у монументалном зидном сликарству сaвременог Ниша. Фреско декорација нишке гробнице превазилази оквире локалног и заузима запажено место у уметности римских катакомби и хришћанске антике. Ово је добар разлог за тврдњу да је Ниш био јак центар хришћанске уметности и иконографије.

НАЗАД ПОЧЕТАК НАПРЕД