ПОСТВИЗАНТИЈСКИ ПЕРИОД
АРХИТЕКТУРА
Велики број манастира у нишкој области у XV и XVI веку откривају турски пописи из 1498, 1516. и 1564. године. Међу набројаним дажбинским јединицама, налазе се и пусти манастири као могући извори прихода.
1. | манастир Св. Ђорђа изнад Каменице |
2. | манастир Св. Петке код Бренице |
3. | манастир Св. Николе код Миљковца |
4. | манастир Св. Спаса код Горње Малче |
5. | манастир Св. Јована код Горњег Душника |
6. | манастир Св. Николе у синору Доњег Матејевца |
7. | манастир Св. Јована изнад Горњег Матејевца |
8. | манастир Св. Јована код села Хум |
9. | манастир Пречисте код села Грнчар |
10. | манастир Св. Николе код села Чечина |
11. | манастир Благовештење у Јелашници |
12. | манастир Св. Ђорђа у Јелашници |
13. | манастир Св. Николе у Малошишту |
14. | манастир Св. Ђорђа у Малошишту |
15. | манастир Св. Јована код села Власе |
16. | манастир Св. Димитрија код села Лешница |
17. | манастир Пречиста код села Лешница |
18. | манастир Св. Ђорђа у Горњој Кутини |
19. | манастир Св. Николе у селу Кравље |
20. | манастир Пречиста код Бање Кутина |
21. | манастир Св. Николе код Просека |
22. | манастир Св. Николе у Горњој Студени |
23. | манастир Св. Николе код села Крушевица |
24. | манастир Св. Николе у атару села Топоница |
25. | манастир Св. Ђорђа у близини села Поповац |
За већину наведених манастира, осим да су настали пре свога првога помена, не можемо ништа више рећи.
Крајем XVI и почетком XVII века обновљена је манастирска црква Св. Јована изнад Горњег Матејевца. Том приликом је засведена и дограђена је припрата, док су унутрашње зидне површине осликане.
Манастирска црква Св. Богородице у Сићевачкој клисури, скромног изгледа, али са занимљивим зидним сликама, једино је у целости сачувано сведочанство из средине XVII столећа о идејним схватањима и естетским захтевима житеља ове области.
У складу са могућностима које су произашле из реалне политичко-економске ситуације потпуног ропства, у атмосфери коју је одмереним потезима омогућио патријарх Пајсије, сада се наглашава значај очувања националног бића и православне традиције, посебно кроз чин обнове. Из такве духовне климе у којој се инсистира на обнови, поникао је Сићевачки манастир. Архитектонски облици цркве Сићевачког манастира, сачувавши далеко сећање на Латинску цркву у Горњем Матејевцу, настављају средњовековну традицију. Упрошћени облици, просторна и конструктивна сродност, откривају да су градитељи сићевачког храма, као истовремени неимари на српском приморју, за далеки узор имали једнобродну куполну цркву пореклом из Византије. Иста идеја, у истом времену водила је руке градитеља, како у Херцеговини и Босни, тако и у централним деловима Балкана.
У то време, у првим деценијама XVII века, може се претпоставити и прва обнова цркве Св. Николе у Нишу.
Запис о обнови цркве Св. Николе у Нишу
Градитељска активност кроз цео XVIII век у Нишу и његовом окружењу, свела се на обнову цркве Св. Николе 1722. године. Те године, захваљујући залагању епископа Јоанићија I и архиђакона Серафиона, дознајемо из записа у камену, храм Св. Николе поново је сазидан. Када је 1735. године, архиђакон Серафион, сада протосинђел, умро, због својих заслуга на обнови храма бива сахрањен унутар цркве.